Erica, Rooms-Katholieke kerk
Geluidsopnamen Geert Jan Pottjewijd d.d. 14 oktober 2016
- J.S. Bach (1685-1750):
Fuga in G BWV 576 Registratie: Prestant 8',
Octaaf 4', Quint 3', Octaaf 2' Pedaal: Aangehangen aan HW + Subbas 16'
-
Jonathan Battishill (1738-1801) Air
Registratie: Holpijp 8', Viola da Gamba 8'
- Anoniem Engels 18e eeuw
Voluntary in a -Fuga Registratie: Holpijp 8',
Fluit 4', Octaaf 2'
- Willem van Twillert (1951)
Discantzetting Psalm 98 Registratie: Prestant
8', Octaaf 4', Quint 3', Octaaf 2', Trompet 8' Pedaal: Aangehangen aan HW + Subbas 16'
Kerk (bron: www.historisch-emmen.nl)
De oorspronkelijke bewoners waren voornamelijk katholiek omdat ze uit het
katholieke Bentheim kwamen. Voor het jaar 1866 moesten de bewoners van Erica
door weer en wind nog in Nieuw Schoonebeek,
(opgericht in 1849), ter kerke gaan. Op aandringen van pastoor Holtkamp van
Nieuw Schoonebeek bij het bisdom kreeg pastoor Boermans van Denekamp de opdracht
een nieuwe parochie tot stand te brengen. Het werd zelfs een zeer grote
parochie. Emmen, Westenesch, Noord en Zuidbarge, Weerdinge, Angelslo, Den Oever,
Nieuw Amsterdam, Nieuw Dordrecht en Compas en zelfs de gemeenten Sleen en Dalen
vielen eronder. Door de grootte van het gebied was het voor pastoor Boermans
niet makkelijk alle soms zeer afgelegen parochianen te bezoeken. Het veen was
praktisch ontoegankelijk, wegen onbegaanbaar, en dat in pikkedonker, in weer en
wind.
De eerste katholiek kerk werd in 1866 gebouwd op de plaats waar de
Pannenkoekendijk, Strengdijk en Beekdijk bij elkaar kwamen. Deze plaats is
feitelijk ook het deel van waaruit Erica zich verder zal ontwikkelen. Het eerste
blijvende kerkgebouw was ontworpen door architect Troester uit Zwolle en door
aannemer Weerman uit Coevorden gebouwd. Pas in 1870 kwamen de eerste banken,
zodat de parochianen, in het begin al 160 in getal, staande de mis moesten
volgen.
De opvolger van Boermans was pastoor Vroom die heel veel goed werk heeft
verricht door de kerk, de parochie en de omgeving uit te bouwen. Beroemd waren
zijn bedeltochten, voornamelijk naar Friesland, die geld opleverden om zijn werk
te kunnen bekostigen. In 1869 kreeg Vroom de opdracht de parochie op te delen in
kleinere, hetgeen gezien de afstanden logisch was. Na vele problemen ontstond in
1873 de parochie van Barger Compascuum later
gevolgd door Klazienaveen. Nog later splitste Emmen,
Zuidbarge en Barger Oosterveld zich af zodat de
parochie Erica rond 1918 een normale omvang had.
links ansichtkaart (04) rechts ansichtkaart interieur
In 1933 werd op de plaats van
de oude kerk een nieuwe kerk gebouwd tezamen met een nieuw parochiehuis.
Foto: Geert Jan Pottjewijd
Krantenbericht uit het Nieuwsblad van het Noorden d.d. 26-10-1926
Orgel
ca. 1873: Aanschaf van een nieuw orgel onder pastoor Vroom. Waarschijnlijk
een harmonium. (09)
1893: Nieuw orgel door Maarschalkerweerd uit Utrecht. Een bericht door M.H. van 't Kruys uit "Het
orgel" van 1893 meldt dat hij in 1893 de orgelmakerij Maarschalkerweerd in Utrecht
bezocht. In de werkplaats stond het orgel voor de R.K. kerk in Erica opgesteld. "Het
orgel muntte uit door ferme intonatie, solide bouw en zal zeker op bestemming goed voldoen".
Het Orgel 1893 juli
De registertrekkers van het orgel zijn afkomstig uit de oude registertrekkers
van de oude speeltafel het orgel van de Dominicuskerk (1872) te Utrecht, dat in
in 1891 een nieuwe speeltafel kreeg. (03)
De foto
hierboven kreeg ik van Aart de Kort. De foto werd in de 60-er jaren gemaakt door C. van 't Wout te Wateringen.
Dispositie:
Manuaal |
|
Prestant |
8' |
Holpijp |
8' |
Viola da Gamba |
8' |
Octaaf |
4' |
Fluit |
4' |
Quintfluit |
3' |
Octaaf |
2' |
Trompet |
8' |
Ventiel |
|
1935: Pastoor Bruggeman bespeelt het orgel tijdens
de afsluiting van een veertiguren-gebd.
Ons Noorden
21-02-1935
1968/1969: Bij de verbouwing van de kerk werd het orgel gewijzigd door de fa. Vermeulen.
De kas werd ontdaan van zijn ornamenten en is grotendeels nieuw.
Alleen de klaviatuur met ombouw, de orgelbank en het pedaal zijn nog origineel.
De Trompet 8' werd vervangen door een nieuwe Mixtuur. (01)
Op een kantsleep werd een Dulciaan 8' toegevoegd en op een nieuwe lade met
electrische tractuur werd een Subbas 16' toegevoegd als pedaalstem met
boorspronkelijk Maarschalkerweerd pijpwerk uit voorraad Vermeulen
Alkmaar. (03)
Dispositie:
Manuaal |
8' |
Prestant |
8' |
Holpijp |
8' |
Viola da Gamba |
8' |
Octaaf |
4' |
Fluit |
4' |
Quintfluit |
3' |
Octaaf |
2' |
Mixtuur |
|
Dulciaan |
8' (Op kantsleep) |
Pedaal |
|
Subbas |
16' |
Naamplaatje
Maarschalkerweerd. Foto: Geert Jan Pottjewijd
Bij deze restauratie speelden de vernieuwingen in de liturgie van de zestiger
jaren een grote rol. Zie onderstaand stuk uit een publicatie van Paul Houdijk:
Maarschalkerweerd & Zoon in Kerkorgels (blz 153)
"Dat invloeden uit de nieuwe volkstaal-liturgie hierbij een rol
hebben gespeeld, blijkt uit een rapport dat ten behoeve van de restauratie was
opgesteld door
J. Vermeulen.53 In dit rapport staat letterlijk te lezen: "Verder is het gewenst
in verband met de
meer toepassing van de volkszang de dispositie te wijzigen en aan te vullen
waardoor het
orgel beter aan de nu gestelde eisen zal voldoen. Voorgestelde werkzaamheden:
dispositiewijziging, de trompet 8' van het orgel is nogal overheersend waardoor
dit register
maar zeer weinig gebruikt kan worden. Van de andere kant mist het orgel een
vulstem welke
vooral bij de volkszang-begeleiding goede diensten kan bewijzen".
Uit dit rapport blijkt dat men, dat wil zeggen de adviseur en de orgelmaker,
zich te weinig
heeft verdiept in de oorspronkelijke functie van de trompet 8' en daarmee in de
oorspronkelijke
bedoelingen van de bouwer. Bovendien gaat men er kennelijk vanuit dat voor een
adequate begeleiding van de volkszang vulstemmen onontbeerlijk zijn. Dit laatste
kan worden
beschouwd als een invloed van de protestantse gemeentezang-praktijk, een van de
kenmerken
van de kerkmuzikale vernieuwingen in de jaren '60 binnen de Rooms-katholieke
Kerk. De
ervaring leert echter dat dergelijke registers voor een goede
volkszangbegeleiding niet
onontbeerlijk zijn. Een achtvoetsklank ondersteund door een zware bas op
zestienvoetsbasis
in het pedaal heeft een minstens zo groot, zo niet groter, psychologisch effect
op de
kerkgangers.
Voor zover bekend is er nooit onderzoek gedaan naar de psychologische effecten
van de verschillende
orgelklanktypen als stimulans voor de zang. De bewering berust op ervaring van
mijzelf als organist,
aangevuld met ervaringen van andere organisten. Voeg hier nog aan toe dat een
veel gehoorde klacht
van kerkgangers luidt dat men het orgel al gauw te hard vindt.
Inderdaad wordt in het rapport eveneens een uitbreiding met een subbas 16' in
het pedaal bepleit. Hiernaast was het beter geweest als men de originele
dispositie, inclusief trompet, had gehandhaafd. Deze gedachte is de
inspiratiebron geweest voor de restauratie van 2007, waarbij de dispositie van
1893 inderdaad weer in ere is hersteld".
Nieuwsblad van het
Noorden 20-03-1970
2007: Restauratie door Elbertse te Soest.
De
windvoorziening werd geheel herzien (nieuwe magazijnbalg). De balg van Vermeulen
functioneert als regulateur voor het pedaal. Een geheel nieuwe magazijnbalg in
stijl en factuur (maatvoering volgens het MSW-archief) werd onder de windlade
geplaatst.
De dispositie van
het manuaal werd hersteld naar de de oorspronkelijke opzet. De in 1969 voor de
Trompet in de plaats gekomen Mixtuur en de Dulciaan op de
kantsleep werden weer verwijderd. De Trompet werd gereconstrueerd naar een voorbeeld
uit het Maarschalkerweerd-archief.
De orgelkas uit 1969 bleef gehandhaafd vanwege ontbrekende geldmiddelen.
Eén van de verdwenen achterluiken (in de loop der tijd ''verdwenen" om meer
orgelgeluid op het koor te genereren, werd bij deze restauratie in eigen beheer
gereconstrueerd, maar met een opengewerkt motief om toch de orgelklank op het
koor te behouden.
De voorgestelde mechanisering van de pedaallade werd geschrapt. In plaats
daarvan werd de elektrische kegellade van nieuwe magneten en membranen voorzien. (02/03)
Dispositie na de restauratie van 2007:
Manuaal |
|
Prestant |
8' |
Holpijp |
8' |
Viola da Gamba |
8' |
Octaaf |
4' |
Fluit |
4' |
Quintfluit |
3' |
Octaaf |
2' |
Trompet |
8' |
Pedaal |
|
Subbas |
16' (Electrische tractuur |
Foto Geert
Jan Pottjewijd
Foto Geert Jan Pottjewijd
Bronvermelding:
- E-Mail van Jaap Brouwer d.d. 10-4-2007
- Website van Jos Laus op 26-10-20010
- E-Mail Jos Laus d.d. 28-01-2010
- www:
http://reliwiki.nl/index.php/Erica,_Kerkweg_-_O.L._Vrouw_Onbevlekt_Ontvangen_(1866_-_1932)
(Kerk 1866)
- www:
http://reliwiki.nl/index.php/Erica,_Kerkweg_122_-_O.L._Vrouw_Onbevlekt_Ontvangen
(Kerk 1933)
- Tijdschrift: Het orgel 1893/05 M.H. van 't Kruys
- Boek: Maarschalkerweerd & Zoon - Orgelmakers te Utrecht door Jos
Laus. - Alphen aan den Rijn : Canaletto, 2008.
- Boek: Maarschalkerweerd & Zoon in kerkorgels door Paul Houdijk blz.
153-154
- Boek: Willehad Kocks O. Carm., 100 jaar hierarchie in
Drente 1853-1953, Drents genootschap, 1953